Wednesday, August 26, 2009

faza-zaman

1.نظریه ی انحنای فضا(در سال 1917):
فرض کنیم روی یک تشک گلوله سنگینی می اندازیم در این حالت خواهیم دید که گلوله حالت انحنایی روی تشک ایجاد کرده است.حال اگر توپ کوچکی را روی تشک رها کنیم از انحنای ایجاد شده عبور خواهد کرد ودر کنار گلوله خواهد افتاد. ماجرای سیاه چاله ها هم طبق نظریه ی نسبیت عام انیشتن درست به همین صورت است.به طوری که جرم زیاد سیاه چاله ها باعث انحنای فضا-زمان می شود و اجرام را به طرف خود می کشد ویک حلقه ی زمانی در سیاه چاله ایجاد می شود واگر به فرض مثال شما از این حلقه عبور کنید احساس خواهید کرد زمان دچار اختلال شده است وفردا همین دیروز می شود که در این حالت هرروز شما به عقب بر می گردید.
 
2.نظریه ی وجود سیاه چاله های ریز:
این نظریه در سال 1971 توسط ویلیام هاوکینگ ارایه شده طبق گفته  هاوکینگ در اغاز پیدایش جهان و زمان که بیگ بنگ رخ دا دتعدادی  از ذرات معلق در فضا به علت فشار و چگالی بسیار زیاد ماده به یکدیگر پیوسته و سیاه چاله های ریزMini Blackholes را که اندازه بعضی انها برابر اندازه ی یک سیاره می باشد  وبعضی دیگر به قدری کوچک و پرچگال هستند که تقریبا به اندازه ی یک پروتون حجم ودر حدود یک میلیارد تن جرم دارند و می توان این طور توجیه کرد که تشکیل سیاه چاله های ریز در واقع به علت وجود شرایط جوی استثنایی، دران زمان اتفاق افتاده است. بنا برمحاسبات انجام شده توسط هاوکینگ ،برخی از اخترشناسان تصور می کنند که اگر سیاه چاله های ریزی که در زمان بیگ بنگ تشکیل شده اند ،وجود داشته باشند احتمالا باید در زمانهای نچندان دور منفجر شوند که اگر این اتفاق بیفتد پرتوهای گاما تولید خواهد شد که می توان با دستگاه های پیشرفته انها را رصد نمود.
استفان هاوکینگ این نظریه را با ترکیب نظریه ی نسبیت عام انیشتین و مکانیک کوانتومی مطرح کرده است.
3.محاسبات ونظریات کارل شوارتسشیلد:
نظریه ی شوارتسشیلد در سال 1916 ارایه شد.بیانگر ان است که وقتی جرم زیادی از ماده در جسم کوچکی جمع شود ماده ی حاصل بسیار متراکم خواهد شد که این همان مفهوم سیاه چاله می باشد.
شعاع شوارتسشیلد(انحنای فضا- زمان )
یعنی فاصله ی مرکز تا شعاع قسمتی که نور دران محوطه قادر به فرار نمی باشد را به این دلیل که اولین بار شوارتسشیلد ان را محاسبه کرد به نام شعاع شوارتسشیلد خواندند.طبق این محاسبات دانشمندان امکان وجود تکینگی (محلی که اجرام بلعیده شده توسط سیاه چاله در انجا ته نشین می شوند ) را مطرح کردند ،که در این محل دیگر قوانین انیشتین کارساز نمی باشد. علاوه براینها در بیرونی ترین قسمت سیاه چاله ها مرزی وجود دارد که افق پدیده (ٍEven horizon) نامیده می شود که اگر چیزی به ان وارد شود ناچار به طرف مرکز سیاه چاله رانده می شود.
4.نظریه ی تبخیر سیاه چاله ها :
این نظریه نیز توسط استفان هاوکینگ بیان شده است وگفته شده که مقداری از انرژی گرانشی سیاه چاله ها که از حد شعاع شوارتسشیلد هم فراتر می روند قسمتی از جرم انها را نیز به همراه خود می برند  که این موضوع سبب می شود سیاه چاله ها به مرور زمان تبخیر شوند اما میزان تبخیر به جرم اولیه سیاه چاله بستگی دارد که هر چقدر چگال تر باشد میزان بدست اوردن جرم (با ربایش بیشتر )بالاتر از موقعی است که جرم خودرا از دست بدهد بنابراین عملا این گونه سیاه چاله ها از لحاظ جرمی ثابت باقی می مانند ولی در سیاه چاله های کوچکتر این موضوع برعکس می باشد.
 

No comments:

Post a Comment